Bewezen: Tikken met je benen is hartstikke gezond

Alle zenuwpezen opgelet! Ben jij zo’n persoon die regelmatig met je been tikt als je zit? Ga daar vooral mee door, want het is hartstikke gezond. De mensen om je heen vinden het waarschijnlijk bloedje irritant, maar daar moet je je vooral niets van aantrekken. De grote vraag is natuurlijk: waarom is dat zenuwachtig getik zo gezond? Wij weten het antwoord op deze brandende vraag.

We kennen allemaal die ene persoon die non-stop aan het tikken is met zijn of haar been. Sterker nog: misschien ben je zelf deze persoon. Je krijgt regelmatig boze blikken op je gericht, omdat ze jouw zenuwachtig gedrag niet kunnen waarderen. Vervolgens blijf je stokstijf zitten, omdat je je omgeving niet nóg bozer wil maken. Vanaf nu moet je gewoon lak hebben aan deze mensen en lekker tikken met je benen, want het is hartstikke gezond.

Als je lang stilzit, wordt de bloedtoevoer in je benen minder. Dit vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Waarschijnlijk schrik je je nu een hoedje, want op school zit je het grootste gedeelte van de tijd. Misschien heb je wel een kantoorbaan en verdien je zittend je geld. Geen paniek, want om dit te voorkomen, hoef je alleen maar met je been te tikken. Misschien deed je dit al en is er dus niets aan de hand.

tikken met benen

Het onderzoek

De Universiteit van Missouri heeft het beengetik tot in de puntjes uitgezocht. Het onderzoek ging als volgt. Elf jonge mannen en vrouwen werden drie uur lang op een stoel gezet. De vaatfuncties werden voor en na het onderzoek in de gaten gehouden. De testpersonen moesten telkens één minuut tikken met hun been en vervolgens vier minuten het been stilhouden. Dit werd wel gedaan met één been. Het andere been bleef gewoon stil. Na drie uur was daar het moment van de waarheid. Wat bleek: het been dat telkens bewoog, had een toename in de bloedstroom en het ‘stille’ been had een lage bloedstroom. Met andere woorden: vooral lekker blijven tikken met je benen!

Tips

Als je veel zit, is het natuurlijk altijd beter om tussendoor even je benen te strekken. Heb je een zittende baan? Lees dan de volgende tips om de bloedtoevoer zo goed mogelijk in het gareel te houden.

1. Zorg voor zoveel mogelijk beweging tussen je werk door. Ga in de pauze even een rondje lopen of haal wat vaker koffie voor je collega’s. Alle beetjes helpen.

2. Als je de hele dag zit, kun je tussendoor ook even opstaan. Ga even rekken en strekken achter je bureau en jij kunt er weer even tegenaan.

3. Zorg voor een goede stoel. Als je de hele dag zit, is zeker belangrijk om te investeren in een goede bureaustoel. Je moet hem kunnen verstellen naar jouw houding en wieltjes zijn natuurlijk ook handig om je te verplaatsen.

Beeld: iStock | Bron: bedrock.nl, ajpheart.physiology.org, officecity.nl, Girlscene

Wat vind jij? Reageer hieronder