Onderzoek wijst uit: chagrijnig worden wanneer je honger hebt bestaat

Je maag knort, je kunt je niet goed meer concentreren en je begint toch wel erg snel geïrriteerd te raken. Je hebt honger, maar dat niet alleen: je bent hangry! Een samentrekking van ‘hungry’ en ‘angry’. En deze chagrijnige bui gaat alleen maar over als je iets eet. Maar waarom gebeurt dit? En hoe werkt het precies?

Chagrijnig als je honger hebt, hoe dan?

Altijd lekker wetenschappelijk bewijs. Want wij krijgen daadwerkelijk een korter lontje als onze buik om aandacht schreeuwt. Wat blijkt? Weinig voeding heeft invloed op je prefrontale cortex, het voorste deel van je brein. Of beter gezegd: het deel dat betrokken is bij cognitieve en emotionele hersenfuncties. En nu komt het, want je brein eist 30% van de voedingsstoffen uit je maaltijden op. Dus – je voelt ‘m al aankomen – als je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt, kan je brein niet optimaal functioneren. Het gevolg: emoties kunnen we minder onder controle houden. Hello grumpiness!

Glucose is de reddende remedie

Gelukkig hoef je geen genoegen te nemen met dat hangry-gevoel. Het zit ‘m namelijk in je glucosespiegel weer back on track te krijgen. Voorkom dat je enorme glucose ups en downs hebt. Voel je dat chagrijnige, kriebelige gevoel opkomen? Pak dan bijvoorbeeld een handje vol noten of fruit, en je bent weer helemaal het mannetje (of vrouwtje)!

Bron: Gewoon voor hem